ATT VARA MAMMA "LEDIG" ÄR INTE SOM DU TROR ..

När man säger att man är mammaledig så säger folk "åh va lyxigt att vara hemma och bara mysa med bebis om dagarna" Eh.. aa fast nej. Det är många som tror att man bara hänger i mjukisar, sover och myser med bebisen om dagarna. Mjukisar kan jag hålla med om, de är även nerspillda och jag tittar aldrig mig i spegeln hemma och bryr mig inte om vad grannarna tänker när vi går ut med Nelly. Sover? Ja, jag skulle kunna sova när han sover och ibland gör jag det då han brukar sova två gånger om dagen men så fort jag precis somnat till så hör man det där lilla gnället då en liten kille vill vakna så det känns inte värt, den tiden är min egna underbara korta lilla stund, då jag antingen bara nördar runt, försöker plugga eller städa.
 
Myser med bebisen om dagarna, nja han är inte direkt bebisen som tycker om att mysa om han inte är jättetrött. Nu vill han bli underhållen och tiden när han var nöjd under ett gym hur länge som helst är som bortblåst. Så nu leker man med honom, sjunger imse vimse spindel ett antal hundra gånger för den älskar han och jag älskar att se hans stora leende så man blir lite hjärndöd av alla sånger om och om igen men de gör ingenting.
 
Och om jag ska göra något för att hemmet inte ska förfalla så är youtube (som jag var så emot tidigare) faktiskt min bästa barnvakt när jag ska fixa runt. Och det är nog enda gången han är still och jag visar bara pedagogiska saker (jag lovar!) vilket är positivt för han har börjat klappa händerna (eller nävarna) mot varandra och skrattar, han kan också vinka även om han inte förstår att det just betyder vinka men han gör det och tycker de är kul att de går att öppna och stänga handen. Sen ska det ju matas några gånger per dag, bytas blöjor, badas ibland, få ihop någorlunda sov rutiner osv. 
 
Nöjd unge är lika med en nöjd mamma/pappa. Han älskar även när man pussar honom i nacken och kinderna då han skrattar högt och de skrattet är som i en blöjreklam, åh va jag älskar de skrattet ♥ Även när Andreas kommer hem så hör han dörren och tittar nyfiket upp så säger jag "vem kommer nu då, kan de vara pappa" så tittar Andreas fram och säger "tituuut" eller "heeeeej" och Maxells smile blir större än någonsin, han får alltid ur sig ett litet glädje skratt och blir så lycklig av att se pappa. Det är nog de bästa på hela dagen (och för att jag då får vila lite hehe..). 
 
Så bara mysa med en bebis och lata sig hela dagen som mamma"ledig" stämmer inte riktigt. Det är mer jobb än vad man tror och de ska man räkna med, de gjorde jag även om jag älskar min sömn så går ju han alltid i första hand (även om jag önskar att han kunde sova liiite längre..) Men jag vet att jag kommer titta tillbaka på de här året sen och tänka, "de var den bästa tiden" för det är ju det också såklart, jag älskar att vara med honom och jag kommer inte ens ihåg vad man gjorde förut utan en bebis om man var hemma?



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback