HUND OCH BARN

(null)
(null)
(null)
(null)
Tänk att kunna ge sitt barn världens bästa uppväxt, med en hund! En dröm som jag hade när jag var liten som jag aldrig fick. Så länge jag kan minnas har "HUND" stått överst på önskelistan varje jul och födelsedag. Men de blev aldrig en hund, jag och min lillebror fick en varsin guldfisk istället haha! Jag älskade min guldfisk Guldiz så mycket. Och så fick jag nöja mig med att låna och klappa grannarna och släktingars hundar. Men så kom den kvällen när jag var 25år, vi bodde i Eksjö på övervåningen i ett gammalt rangligt hus med en stor trädgård, vi båda pluggade där i 2år, jag på distans och Andreas i skolan men vi hade knappt några vänner. Vi var uttråkade och kände att vi hade all tid i världen för att skaffa en valp även om man aldrig kan säga när man är redo för varken valp eller bebis för det är ju så stort steg.
 
Men jag satt och googla på kvällarna och tänkte hur vi skulle ha råd och hur man gör och allt. Jag har alltid drömt om en vit liten hund men visste inte vad rasen hette. Sen så såg jag en annons på världens sötaste vita små nallebjörnar, jag läste på om kenneln och allt kändes så bra förutom priset. Men jag ringde och rådfråga familj hur vi skulle göra. Farmor var den enda som nappa, jag blev lite förvånad men hon sa "JA klart ni ska ha en hund och ni måste hälsa på här ofta så jag också får träffa henne" och egentligen var de inte så konstigt, hon älskade ju hundar lika mycket. Och sen var de var även hon som köpte min del för Nelly då jag inte hade så mycket sparpengar eftersom jag plugga och var inte speciellt duktig på att spara som Andreas. Så vi har alltid skämtat om att Nelly är Andreas och farmors vilket hon tyckte var roligt. Farmor älskade Nelly lika mycket som vi och lillebror, mamma, pappa mfl såklart. Jag ville så gärna betala tillbaka men hon vägra ta emot så henne är jag evigt tacksam och de vet hon om. Älskade farmor 💖
 
Så tänk vad ett barn och en hund kan göra, vi var såklart lyckliga med varandra också men det blev som pricken över i:t när vi skaffa valp och barn. Men jag skulle inte skaffa bebis och valp samtidigt, så jag är glad över att vi vänta några år med barn. Många tror att man har tid med valp när man är föräldraledig men tvärtom, man har knappt nå tid över alls! Och många tror att en valp är så enkelt, men nej de är jobbigare än vad man tror de ska ut nästan hela tiden och ofta på natten för de har så liten blåsa och måste ut fort!
 
Jag minns när vi gick varannan gång ner för den trånga trappen för att gå ut med henne på natten, jag höll henne bara med en HAND och hon somnade varje gång när man gick upp, åh hon var så liten!  Om man bor i hus kanske de är lättare men inget jag rekommenderar då man både ska hålla på att mata bebis och ut med valp och få ännu mindre sömn. Sen undrar många även när man kan skaffa hund då man helst ska vara ledig första tiden med valp och då får man antingen plugga, jobba mindre första tiden, vara ledig om de går för en hund kräver tid. Vi gick valpkurser och olika träningar vilket är bra att göra så de blir uppfostrade från början på rätt sätt. En valp kräver mycket tid och kostar så de är också något man ska tänka på, alla kostnader. Men det är självklart värt varenda krona! 💖



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback