FÖRSTA INSKOLNINGSVECKAN

Jag har precis lämnat Maxell för första gången själv på dagis. Jag sa till honom att jag skulle gå hem och gav han en kram och puss men han putta bara bort mig och ville fortsätta leka ute med bilarna haha! Så jag tror och hoppas att de går bra. Han är som sagt väldigt social och glad av sig så han har anpassat sig bra i gruppen även om han helst vill leka själv med bilarna på borden 😜
 
Varje morgon när jag säger "nu ska vi klä på oss och gå till dagis" så tar han upp båda händerna och ropar "JAAA" och springer till hallen och försöker ta på sig stövlarna haha! Sen promenerar vi hand i hand dit, det är några meter ifrån och en väg som han kollar om de kommer bilar sen går vi över, de är så sjukt hur fort barn lär sig saker! Jag är helt förvånad redan efter den här veckan! Han springer in och börjar leka på en gång med bilar såklart och även djur har han börjat intressera sig av, speciellt lejon som han härmar "RAAAH" och katter älskar han "MAOOH" 😹 då han leker med små djur dom har där. 
 
Annars så tycker jag att just med han så går det bra, han sprang och krama en av pedagogerna idag när han kom och en kallade honom för "lilla solstrålen" 😇 Sen är de de väl fruktstunden på morgonen som är lite sådär när han inte vill sitta stilla så länge men de är något dom lär sig och inte försöka öppna dörrar😅🙈 Får se hur vilan går idag, jag ska dit idag när de ska vila första gången. Moffa har ju en lek med honom då han puttar på hans mage om han råkar somna på låtsas och jag är rädd att den leken följer med till vilan på dagis att han puttar på deras magar🙈  Uppdatering kommer om de haha!
 
UPDATE: Jag kommer tillbaka till förskolan när dom ätit klart, barnen kommer tillbaka Maxell springer till glasdörren och trycker näsan emot och skrattar så de andra barnen gör också det HAHA en sån buse! När han kommer in springer han med världens skratt in i min famn och de sa att han hade ätit jättebra och inte varit ledsen en sekund, "så otroligt glad liten kille" fick jag höra så det är ju roligt att de fungerar så bra. Vilan däremot, den gick inte så bra han ville inte alls slappna av utan satte sig upp och härma oss vuxna som sa "SSH SSH SSH"  för att lugna och tysta barnen så han satt också "SSSH SHS SSSH" 🙈😅 Och han ville helst ställa sig upp så jag fick hålla på att lägga ner honom några gånger men han var för övertrött så efter ett tag fick jag ge mig, går de inte så går de inte och man ska inte tvinga fram de sa dom första gången så får se hur de går för dom på måndag!
 
Något som jag tänkt på under veckan är att de är en föräldraaktiv inskolning och de innebär att vi föräldrar är med varje dag första veckan förutom fredagen då vi lämnar en stund för första gången vilket jag tycker är bra då andra lämnar redan efter andra dagen flera timmar vilket är ovanligt men de skulle kännas mindre bra. Däremot har dom på våran ingen direkt huvudperson för varje enskilt barn som skolas in utan alla pedagoger hjälps åt med alla. Det finns för och nackdelar med det. Fördelarna är ju att då tyr sig inte barnet till en speciell ifall den inte skulle vara där skulle det ju bli kaos. Och nackdelen är just att barnet kanske behöver ty sig till en om de är väldigt svårt för dom att komma in i gruppen och ha en vuxen som blir deras trygghet då. Sen är de en grupp på 23 barn nu som kan bli 30(!) st om det blir fullsatt med ett-två åringar med 5-6 i personalen. Det är även flera inskolningar samtidigt och lite rörigt så det är synd att de lagt upp det så. 
 
Jag har såklart pratat lite med dom och frågar dom mycket om just de ska fördela upp grupperna och hur de gör och de hade inte hunnit planera så mycket än men att de kommer och att varje barn ska ha en huvudperson sen som följer utvecklingen så det kändes ju bra för det är ju så det ska vara. Men jag är lite skeptisk för att de blir så många barn. Jag är van vid mindre grupper på mycket personal när jag jobbade på en privat förskola och det fungerade jättebra. Men tyvärr så det ser ut på kommunala förskolor att de ska pressa in många. Så jag vet inte, Maxell är som sagt väldigt duktig och anpassar sig bra i gruppen, bryr sig inte om mig eller om oss igår när Andreas var med vilket är skönt för han är väldigt lätt att ha och göra med då. Sen kan de vända också, att han blir jätteledsen nångång såklart. Vi har en inskolnings vecka till då vi ska lämna honom 9-14 varje dag så får se hur de går men de ska nog gå bra de också!   





Kommentarer

Kom ihåg






Trackback