HUDSKADAD

Just nu består dagarna av att ligga i vattnet för att kunna överleva värmen. Jag är inte den typen som ligger och pressar i solen utan att ha nära till bad, jag ligger helst och plaskar runt. Ändå har jag lyckats bränna mig på axlar och bröst trots solskyddsfaktor 30! Jag är så rädd för solen, vill inte få mer hudskada än de jag redan fått. Jag var på en ansiktsanalys i höstas hos en hudterapeut och fick sätta ansiktet i en maskin för att kunna se hur huden egentligen ser ut och jag fick en chock när jag såg mitt och när hon förklara att de inte var bra, hela mitt ansikte har blivit hudskadat.
 
Och det är pågrund av att jag aldrig har använt solskydd i ansiktet varken hemma eller utomlands för att jag har varit rädd för att få finnar. Men det stämmer inte, du får finnar av för torr hud då huden skriker efter fukt och börjar då producera finnar som då ploppar upp som ett rop efter hjälp. Så använd solskydd som är anpassad för ansiktet, man ska helst ha med solskyddfaktor 50 i ansiktet! Och jag tycker att alla borde kolla upp sin hud och kropp, både för hudskador och i värsta fall hudcancer.. Jag slutade även att sola solarium för flera år sen, brun utan sol är grejen och så slipper man pressa i solen som ändå bara bränner och ger en rynkor i förtid.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback